דיאטה ללא גלוטן – כל מה שצריך לדעת

אם בעבר, דיאטה ללא גלוטן הייתה מיועדת אך ורק לחולי צליאק, בחמש שנים האחרונות ניתן לקרוא פרסומים רבים אודות ידוענים רבים, כמו למשל ג'ני מקארתי וגווינת' פלטרו אשר אימצו דיאטה זו וזאת משום השלכותיה הבריאות והתחושה הנפלאה שהיא מעניקה להם. 

דיאטה ללא גלוטן – כל מה שצריך לדעת

נכון להיום קיימים בישראל כ- 25 אלף איש אשר סובלים מרגישות לגלוטן ומוכרים כחולי כרסת (צליאק). אלו לא מסוגלים לעכל או לפרק חלבונים מסוים הנמצא בדרך כלל בחיטה, לתת, שיפון ושיבולת שועל, שכן המעיים שלהם יכולים להיהרס כתוצאה מצריכת חלבון זה. מחלה זו גנטית וחשוכת מרפא. כתוצאה מכך הם חייבים להקפיד על דיאטה מיוחדת – דיאטה ללא גלוטן.

בשנים האחרונות, גם אנשים אשר לא סובלים מהמחלה אך טוענים הגוף שלהם אינו מגיב בצורה טוב למזונות עם גלוטן , החלו לאמץ דיאטה זו וטוענים כי כאבי בטן, הגזים וכאבי הראש נעלמו בעקבות החלטתם להימנע מחלבון זה הנמצא בצומח והמצב רוח שלהם השתפר פלאים.

חשוב לציין כי הערכה היא כי יש יותר מ- 3 % אחוזים של חולי צליאק אשר לא אובחנו ולכן יכול להיות שאכן "מאמצי שיטת דיאטה ללא גלוטן" סובלים גם הם מרגישות מסוימת לגלוטן.

דיאטה ללא גלוטן- בדיקה עצמית

אם אתם חושדים כי אתם רגישים לגלוטן, בוודאי תשמחו לשמוע כי תוכלו לקבל הערכה האם השערה זו נכונה על ידי הימנעות ממוצרי גלוטן במשך חודש ובדיקה האם הבעיות הבריאותיות אשר הטרידו אתכם כאשר טעמתם לחמים, שיבולת שועל או שתיתם בירה, נפתרו או שההרגשה השתפרה לאין ערוך.

לאחר תקופה של חודש ימים ללא גלוטן מומלץ להתחיל ולאכול כמויות קטנות של מזונות עם גלוטן ואם הבעיות צצות שהטרידו אתכם שוב צצות בעבר, קרוב לוודאי שאתם רגישים לגלוטן ודיאטה זו תעשה לכם רק טוב.

טיפים חשובים
 

  • חסכון- חשוב לדעת כי דיאטה המורכבת משלל מזונות ללא גלוטן הנאפים בבית יכולים לחסוך לכם סכומים ניכרים של כסף. נכון לשנת 2012 משרד הבריאות של ישראל מסבסד רק מוצר אחד ללא גלוטן.  ברשת הסופרמרקטים קיימים מוצרים שונים ללא גלוטן, כמו למשל קורנפלקס, עוגות ללא גלוטן, פירורי לחם ומוצרים נוספים, אך העלות שלהם יקרה מאוד. 
  • מסעדות ובתי קפה- אם החלטתם ליהנות מערב עם חברים בבית קפה או מסעדה טובה אל תסתמכו על העובדה כי במנות אין שאריות של גלוטן. אם בכל זאת אתם חשים צורך להזמין מאכלים מסוימים וודאו מספר פעמים עם הטבח של המקום כי במוצרים אלו אין גלוטן וקחו בחשבון כי אתם לוקחים סיכון. 
  • תחליפים- מצאו תחליפים דומים למזונות עם גלוטן, כמו למשל במקום ספגטי אכלו קינואה ואורז. במקום עוגיות בחרו לאכול פירות. 
  • בדיקות תקופתיות- הימנעות ממזונות מסוימים המכילים חלבון גלוטן יכולים ליצור מצב של חסר בסידן, בברזל ובמרכיבים נוספים וחשובים לגוף האדם. הקפידו לבצע בדיקות תקופתיות ולהביא את הנתונים לדיאטנית על מנת שתוכל להתאים לכם תחליפים. 

השארת תגובה